Workshop 3D-printen voor studenten Middenkader engineering

‘Veel mensen steken tijd en energie in 3D-printen’, vertelt Thomas Pijper namens Philips en Innovatiecluster Drachten. ‘En niet zonder reden: vandaag vertel ik jullie waarom dat zo is.’ Op vrijdag 25 september 2020 gaf Pijper een workshop aan 12 vierdejaarsstudenten Middenkader engineering van ROC Friese Poort. Daarin deed hij de vele opties op het gebied van 3D-printen uit de doeken.

Poederbedfusie-techniek
‘3D-printen is een techniek met veel potentie’, begint de gastdocent zijn verhaal. ‘De media brengt geregeld één variant voor het voetlicht, omdat ze bijvoorbeeld makkelijk te bedienen zijn of low-cost, maar de mogelijkheden zijn breder. Elke techniek kent zijn eigen voor- en nadelen; waar de ene techniek heel geschikt voor is, scoort de andere minder. Hierdoor staat je een gereedschapskist aan opties ter beschikking. Kennis over deze verschillende mogelijkheden is dus noodzakelijk.’ Als voorbeeld noemt Pijper de poederbedfusie-techniek. Daarbij print je door steeds een dunne laag poeder neer te leggen en dat aan elkaar te smelten. Op deze basis leg je een nieuwe poederlaag en zo gaat het proces door.’

Volwassen productietechniek
De poederbedfusie-techniek is een belangrijke, meent de gastdocent. Hij werkt zelf, vanuit Innovatiecluster Drachten, geregeld met deze techniek. ‘Binnen het cluster beschikken we over twee machines die gebruikmaken van poederbedfusie. Zij leveren kwalitatief hoogwaardige producten af en zijn bovendien geschikt voor de productie van kleine series.’ Pijper stelt vast dat 3D-printen op dit moment wellicht nog onvolwassen kenmerken bezit, maar deze in de toekomst van zich af zal schudden. ‘Men steekt dusdanig veel tijd en energie in verbetering, dat ook grotere productieseries in beeld gaan komen. Ook de kwaliteit zal steeds constanter worden. Dan groeit 3D-printen uit tot volwassen productietechniek.’

Vierdejaarsstudent Middenkader engineering Sjoerd van der Meij is onder de indruk van de gastles. ‘Er zijn zoveel verschillende manieren van 3D-printen, dat verbaasde me’, vertelt hij. ‘Dat was erg interessant. Ook het verhaal over Innovatiecluster Drachten sprak me aan. Meerdere bedrijven werken daar samen aan technische innovaties.’

Levensecht onderwijs
Deze workshop is een voorbeeld van levensecht onderwijs van ROC Friese Poort Centrum Duurzaam, waarbij studenten buiten theoretische kaders treden. Door gastlessen en workshops van innovatieve bedrijven ervaren studenten de nieuwste ontwikkelingen. Zij leren hierdoor hoe het bedrijfsleven functioneert en ontvangen een prikkel ondernemend gedrag te vertonen. Hiermee komen zij goed beslagen ten ijs op de arbeidsmarkt, die steeds meer op duurzaamheid gericht is.

Over de auteur

Richard Tjalsma -

Gerelateerde berichten

Comments are closed.