Studenten mediavormgeving presenteren bewustwordingscampagne energiegebruik

“Wij laten ons graag verrassen door jullie campagnes”, vertelt ROC Friese Poort-docent Tjitte Hogeterp. “Hoe gaan jullie mensen stimuleren om energie te gebruiken op het moment dat het beschikbaar is om zodoende netcongestie tegen te gaan?” Op woensdag 11 mei 2022 presenteerden 19 studenten Mediavormgeving van ROC Friese Poort hun plannen voor een bewustwordingscampagne. Met behulp van de Design Thinking-methode kwamen zij tot hun plannen.

Gedragsverandering
“Normaal zijn onze studenten bezig met zaken als posters, websites, foto’s en video’s”, vertelt Hogeterp. “Deze opdracht was daarom echt puzzelen voor ze. Aan de hand van Design Thinking, een gestructureerde manier om ze door een proces te leiden, gingen we aan de slag. Doel was hen te laten nadenken over gedragsverandering. Hoe krijg je dat voor elkaar bij een doelgroep met een zelfbedachte campagne? In dit geval dienden ze mensen bewust te maken van energiegebruik. Luuk Dijkhuis van Technea kwam onlangs langs voor een gastles over dit onderwerp. Hierdoor deden onze jongeren extra inspiratie op.”

Energie besparen
“Dijkhuis vertelde toen dat bewoners van woningen zelf energie kunnen besparen. Dit kunnen ze door energie die beschikbaar is direct te gebruiken. Het advies was om huishoudelijke apparaten overdag te gebruiken”, aldus Hogeterp, die ook de winnaar van de studententeams bekendmaakt. “De groep Studio Beyond maakte indruk op ons met de campagne #energieoverdag. Hiervoor maakten zij een speciale video waarin mensen persoonlijk worden aangesproken om hun energie overdag te gebruiken. De campagne bestaat uit een beginslogan met ‘Verander je gedrag’, waarna de zin wordt aangevuld met opties als: ‘draai je was overdag’, ‘gebruik je energie overdag’ en ‘laad je telefoon overdag’.”

Gamification
Inmiddels werkt Hogeterp met zijn docenten druk aan een vervolg op deze opdracht. Daarbij staat het thema gamification centraal. Doel is dan het gedrag van de doelgroep te veranderen met behulp van een game. De studentengroepen worden door elkaar gehusseld en dienen in nieuwe samenstellingen plannen te bedenken om mensen te activeren, aldus Hogeterp, die zijn waardering voor de studentenpresentaties nog eens benadrukt. ‘Ze hebben het goed gedaan. Veel plannen waren echt van HBO-niveau!”

Levensecht onderwijs
‘We willen ons onderwijs zo veel mogelijk organiseren in samenwerking met het bedrijfsleven’, licht Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort toe. ‘Tijdens dit project maken studenten Mediavormgeving een uitstapje naar het thema energie. Na onder meer een gastles van Technea zijn ze zelf aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een bewustwordingscampagne. Zo komen zij in aanraking met de energietransitie, een van de belangrijkste thema’s van onze tijd. Op deze manier leiden we onze studenten op tot de vakmensen van de toekomst. Dit is een wereld waarin energietransitie, circulaire economie en CO2-neutraliteit centraal staan. We noemen dit levensecht projectonderwijs’.

Bekijk hieronder de video van de winnende studentengroep:

Over de auteur

Richard Tjalsma -

Gerelateerde berichten

Comments are closed.