Studenten doen inspiratie op over houtskeletbouw tijdens excursie De Mar
‘Vandaag laten we jullie zien hoe je een traditioneel bouwproces omzet naar een geprefabriceerd, modulair systeem’, vertelt Emil Koster, docent bij ROC Friese Poort. ‘Hiermee doen jullie inspiratie op voor de schoolopdracht een faunatoren te ontwerpen.’ Op dinsdag 21 september 2021 bezochten achttien eerstejaarsstudenten middenkaderfunctionaris bouw niveau 4 De Mar in Grou, een toeleverancier in houtskeletbouw met grote aandacht voor duurzaamheid en circulariteit.
Faunatoren
De jongeren doorlopen een 10 weken durende projectperiode. Doel hierbinnen is het ontwerp van een faunatoren, in opdracht van Staatsbosbeheer. De gebruikte materialen dienen duurzaam, verantwoord geproduceerd of hergebruikt te zijn. Dieren als salamanders, bijen, egels, vogels en vleermuizen dienen zich welkom te voelen binnen het ontwerp van de studenten. Ook moeten de jongeren een bijpassende informatievoorziening meenemen in hun plannen. De afgelopen weken deden ze leerzame ervaringen op, die ditmaal een vervolg kregen tijdens het bezoek aan De Mar in Grou.
Houtskeletbouw
Het Grouster bedrijf bouwt al jaren duurzaam en circulair door middel van houtskeletbouw. ‘Het gaat hierbij niet alleen om constructieve opbouw, maar ook gehele prefab constructies voor nieuwbouwwoningen’, zo hoorden de studenten. ‘De Mar houdt zich bezig met casco’s, maar ook prefabricatie van houtskeletbouw-elementen (geheel geïntegreerde) daken, vloeren, wanden en dakkapellen. IFD, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel bouwen, vormt een kernbegrip binnen het bedrijf. Wij zijn voorstander van levenslange aanpasbaarheid van woningen; dat past binnen onze circulaire ambitie.’
Block2Build
De specialist in houtskeletbouw werkt ook op een andere manier aan duurzaamheid. ‘Ons Block2Build-bedrijfsconcept komt geregeld met nieuwe plannen. Een woningonderdeel als een dak is bijvoorbeeld te verdelen in aparte modules, waardoor je deze vervolgens modulair in elkaar kunt zetten. Dit geldt ook voor andere delen van een huis. Door al onze bouwelementen te coderen maak je een woning configureerbaar. Hiermee bouw je in plaats van traditioneel op een geïndustrialiseerde en circulaire wijze.’
Het bezoek aan De Mar was nuttig, vindt docent Koster. De komende weken staat er nog meer voor de studenten op het programma. ‘Ze gaan binnenkort ook een grondonderzoek doen, ook wel een sondering genoemd, op de locatie van de te bouwen faunatoren. Ook geeft een architect een gastles over de rol van een architectenbureau binnen een bouwproces. Aan het einde van de projectperiode presenteren de studenten hun idee aan een jury.
Levensecht onderwijs
Deze excursie als eerste stap van een project, geïnitieerd door Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort en georganiseerd in samenwerking met De Mar in Grou, is een voorbeeld van levensecht onderwijs. ‘Naast het geven van reguliere, theoretische lessen willen we dat onze studenten beleven, ontdekken én doen’, vertelt projectleider Roeland Westra. ‘Zo combineren ze het beste van twee werelden. Dit realiseren we door (online) excursies, Challenges, Duurzaam Doen Lezingen, praktijkdagen en gastlessen aan te bieden. De jongeren ontwikkelen zich op deze wijze tot vakmensen van de toekomst.’