Studenten BouwInfra presenteren eindontwerpen Huis van Werkvermogen

‘Door te werken aan deze praktijkvraag zijn we meer te weten gekomen dan door uitleg van een docent’, aldus 1 van de 1e jaars studenten Middenkaderfunctionaris Bouw. ‘We werken samen in een groep en moeten rekening houden met veel verschillende bouwaspecten, vult Jesse de Lange, bouwstudent ROC Friese Poort, aan. In de week van maandag 9 november 2020 presenteerden de bouwstudenten hun definitieve ontwerpen van het Huis van Werkvermogen.

Ontmoetingsplek duurzame inzetbaarheid
‘Onze studenten hebben in de afgelopen weken hun eerste idee van een uitnodigende ontmoetingsplaats uitgewerkt tot een definitief ontwerp’, vertelt Femke Gerbrandy, docent bouw ROC Friese Poort. Deze ontmoetingsplek oftewel het Huis van Werkvermogen stimuleert studenten en medewerkers om met elkaar in gesprek te gaan over duurzame inzetbaarheid. Een tweetal presentaties van de eindontwerpen van het Huis van Werkvermogen waren geïnspireerd op een zeecontainer en de watertoren van Sneek. ‘Er is een groep die alle inspiratie uitgewerkt heeft in een moodboard voordat ze gingen schetsen’. Opvallende ontwerpen die tevens praktisch goed uitvoerbaar zijn waren de ronde ontmoetingsplek van duurzaam hout zonder fundering en een vierkante ontmoetingsplek met binnen- en buitenbank en ook een dakterras. ‘Alle groepen hebben ook onderzoek gedaan naar en een keuze gemaakt in duurzame materialen’.

Challenge brengt praktijk dichtbij
De Challenge als werkvorm daagt studenten uit om in projectgroepen zelfstandig te werken aan een praktijkopdracht van een opdrachtgever. De frisse blikken van onze studenten resulteren vaak in onverwachte ideeen, is de ervaring van Roeland Westra, projectleider van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. Om deze ideeën uit te werken tot een definitief ontwerp is kennis nodig. ‘Deze kennis bieden we aan vanuit het lesprogramma in de vorm van opdrachten. Daarnaast organiseren we excursies en gastlessen waarbij praktijkexperts van bedrijven actuele kennis inbrengen, Zo brengen we met onze opdrachtgevers en ons netwerk van bedrijven de praktijk dichtbij onze studenten’.

Levensecht onderwijs
Deze projectopdracht is een voorbeeld van levensecht onderwijs van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. Tijdens dit leertraject doen studenten praktische ervaringen op en ontwikkelen zij zich tot vakmensen van de toekomst. Bovendien maken zij kennis met een van de belangrijkste thema’s in onze tijd: duurzaam bouwen.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.