Studenten bouw en installatie presenteren eindontwerpen tiny house

‘In de afgelopen weken werkten onze studenten in projectgroepen aan een praktijkvraag van Heijmans’, vertelt Hayko Boersma van ROC Friese Poort. Deze praktijkvraag is het ontwerpen van een tiny house in het kader van tijdelijke huisvesting. Een tiny house dat demontabel, circulair, natuurinclusief en zelfvoorzienend is. ‘In deze projectgroepen werken studenten bouw en installatietechniek met elkaar samen’, vult Hylke van der Veen van ROC Friese Poort aan. Maandag 24 januari 2022 presenteerden de studenten hun definitieve ontwerpen van een tiny house in het Biosintrum.

Denken in mogelijkheden
Volgens De Haan en Noorduin van Heijmans laten de studenten in de eindpresentaties zien dat ze denken in mogelijkheden. Bijvoorbeeld het hergebruiken van regenwater voor de wasmachine en het toilet. ‘Dit is een mooi voorbeeld hoe je kunt besparen op water’, aldus Hille de Haan. Een ander aansprekend idee is het toepassen van schuifdeuren die minder ruimte kosten. Verder is er ook gedacht aan dieren en planten door te kiezen voor een sedum dak. Dit is een voorbeeld van natuurinclusief bouwen. ‘Deze manier van bouwen wordt steeds belangrijker en zien we in de toekomst overal terug’, is de verwachting van Kirsten Noorduin.

Samenwerking
Het werken aan deze praktijkvraag vraagt samenwerking tussen bouw en installatietechniek. ‘Zo kwamen we er tijdens het project achter dat de plattegrond van de tiny house niet klopte’, aldus 1 van de bouwstudenten. ‘Ze hadden onvoldoende rekening gehouden met de ruimte voor de installaties’, zo valt een techniekstudent de bouwstudent bij. ‘Ons leermoment is dat onderlinge communicatie en afstemming belangrijk is binnen een bouwproject. Alleen samen komen we tot een goed ontwerp die voldoet aan de eisen en de wensen van de opdrachtgever’.

Praktijkvraag als levensecht onderwijs
Levensecht onderwijs daagt studenten uit om in projectgroepen samen te werken aan een praktijkvraag van een opdrachtgever. ‘De frisse blikken van onze studenten resulteren vaak in onverwachte ideeën’, is de ervaring van Roeland Westra, projectleider van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. Om deze ideeën uit te werken tot een definitief ontwerp is kennis nodig. ‘Deze kennis bieden we aan vanuit het lesprogramma in de vorm van opdrachten. Daarnaast organiseren we excursies en gastlessen waarbij praktijkexperts van bedrijven actuele kennis inbrengen, Zo brengen we met onze opdrachtgevers en ons netwerk van bedrijven de praktijk dichtbij onze studenten. Bovendien maken zij kennis met een van de belangrijkste thema’s in onze tijd: duurzaam bouwen. Zo ontwikkelen onze studenten zicht tot vakmensen van de toekomst’.

RIF Gas 2.0
Heijmans is partner van RIF Gas 2.0. Dit project, een speerpunt van Energy College, heeft als doel om jongeren in het MBO op te leiden in nieuwe duurzame technieken. ‘In dit project waarin wij samenwerken met alle ROC’s in Friesland, Groningen en Drenthe zijn wij trekker van het thema energiebesparing en duurzaamheid’, legt Roeland Westra van ROC Friese Poort uit. ‘Ons Centrum Duurzaam organiseert samen met bedrijven zoals Heijmans duurzame avonturen voor onze studenten’. De andere thema’s van RIF Gas 2.0 zijn waterstof en geothermie.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.