Studenten bedenken campagne om overdag energiegebruik aan te moedigen

,,Het is net zo zonde als voedselverspilling”, zegt student Daan Postma (20) over netcongestie. Zonnepanelen wekken overdag veel stroom op, maar mensen gebruiken die energie vooral ‘s avonds. Een deel van de energie kan niet opgeslagen worden en verdwijnt. En dus zochten Daan Postma (20), Denise Nauta (20) en Elena Kramer (18), studenten Media Vormgeving aan de Friese Poort in Leeuwarden, een oplossing. Ze bedachten een campagne, die ervoor moet zorgen dat mensen overdag stroom gebruiken in plaats van ‘s nachts. Vorig jaar leverden ze het voorstel in.

Wedstrijden
,,Eigenlijk hadden we het project wel afgesloten”, geeft Denise toe. ,,Maar toen kwamen we ineens in meerdere wedstrijden terecht.” De studenten – de groep bestaat verder uit Rinze Krist en Lena de Groot – deden eerder al mee aan de Star Awards, een wedstrijd van de school zelf.

‘Onze docent had ons in het geheim opgegeven’
,,We wisten dat we nog op de foto voor iets moesten”, vertelt Elena. ,,Wij dachten voor een banner of zo. Onze docent marketing had ons in het geheim opgegeven. Plotseling stonden we daar op een heel serieuze middag, waarbij we ook allemaal vragen moesten beantwoorden over ons project.”
Maar de Star Awards werden niet door hen gewonnen. ,,Oké, die anderen gaan door. Het is voor ons klaar. Zo stonden we erin. En ineens kregen we de Wild Card en nu doen we ook mee aan de wedstrijd van de Leeuwarder Courant . ”

‘Gedrag van mensen veranderen’
Enthousiast vertellen de drie over de campagne die ze bedachten. ,,Met deze video willen we het gedrag van mensen veranderen”, legt Daan uit. Denise: ,,De kreten ‘doe je mee’ en ‘verander je gedrag’ roepen ook echt op tot actie.” In de video vragen docenten en studenten de kijker om overdag hun wasmachine aan te zetten, hun elektrische fiets te gebruiken of hun mobiel op te laden. ,,Het zijn kleine dingen”, zegt Daan. ,,Daardoor is het niet zo’n grote stap om te doen. Maar als iedereen dat doet, levert het wel een hele hoop op.”

Doelgroep
Daan: ,,Onze doelgroep omvat begin-twintigers, die net op zichzelf gaan wonen, en jonge ouders. Het gaat hier om het klimaat, dat heeft de aandacht wel bij deze jonge generatie. Ze willen wel wat doen, maar weten niet goed hoe dat moet. De oude generatie is soms wat koppiger, ik denk dat je die moeilijker overtuigt. Maar die krijgt het probleem wel mee via serieuze nieuwsartikelen.’’

Levensecht projectonderwijs
Dit levensechte project is een samenwerking van MediaVormgeving en Centrum Duurzaam. Technea Duurzaam is als bedrijf bij dit project betrokken.

Foto:
Daan Postma, Elena Kramer en Denise Nauta maakten een campagne om ervoor te zorgen dat mensen overdag energie gaan gebruiken. Rinze Krist en Lena de Groot ontbreken op de foto. Foto: Niels Westra

Bron:
dit bericht is overgenomen uit de LC van woensdag 31 mei 2023

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.