Nieuw keuzedeel Smart Technology start met 3D printen

‘Bij de realisatie van duurzame gebouwen zijn niet alleen bouwkundigen betrokken’, zo geeft Emil Koster van ROC Friese Poort een belangrijke ontwikkeling in de bouw weer. ‘Er is een noodzaak dat bouwkundigen ,techneuten en ICT’ers met elkaar samenwerken. Op deze manier is het mogelijk om duurzaam bouwen te combineren met slimme toepassingen. Daarom starten we met het keuzedeel Smart Technology’. Donderdag 4 maart 2021 was de aftrap waarbij Frysklab de workshop 3D printen verzorgde voor studenten bouw, techniek en ICT.

3D printen
‘Vandaag gaan we niet alleen 3D printen, maar vooral ontwerpen’, zo start Aan Kootstra van Frykslab de workshop 3D printen. Veel tekeningen in de bouw zijn gebaseerd op 2D AutoCAD zoals bijvoorbeeld plattegronden en bovenaanzichten van woningen en gebouwen. ‘Het is eenvoudig en gemakkelijk om 2D tekeningen om te zetten naar 3D’. Met TinkerCAD, een gratis tekenprogramma op het internet, zetten de studenten de eerste stappen in het tekenen van een 3D object. Om dit object te printen zet het slice programma Cura de ge-exporteerde tekening om naar instructiecode voor de 3D printer. ‘Zo kun je ontwerpen snel optimaliseren en verbeteren om te komen tot prototypes van ideeën. En weet dat er nu al woningen van beton of hout zijn die zijn geprint’.

Keuzedeel Smart Technology
‘Een andere ontwikkeling in de bouw is domotica oftewel huisautomatisering’, schetst Emil Koster. ‘Met de kennis van deze ontwikkelingen gaan de studenten in deze eerste periode een woning ontwerpen. In de tweede periode gaan we een stap verder. De studenten gaan dan een project opleveren. Bij voorkeur een levensechte opdracht uit het bedrijfsleven. Denk aan het ontwerpen van een woning met duurzame installaties en domotica toepassingen’.

Levensecht onderwijs
‘Leren aan de hand van praktijkvragen uit het bedrijfsleven is speerpunt in ons beroepsonderwijs’, licht Roeland Westra toe. ‘We noemen dat levensecht onderwijs’. Door lezingen, gastlessen en excursies van en bij bedrijven verkrijgen studenten actuele en relevante praktijkkennis om antwoorden te vinden op de praktijkvraag van een bedrijf. Naast vakmanschap vragen deze levensechte projecten ook sociaal vakmanschap en ondernemerschap of ondernemend gedrag van de studenten . ‘We leiden onze studenten immers op tot de vakmensen van de toekomst’.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.