Jesse: ‘We bouwen zelf waterstofboot voor race’

Komt de fuel cell van de waterstofboot op tijd op niet: het blijft spannend voor Jesse de Boer en acht mede-studenten van de Friese Poort in Drachten. Ze doen begin juni mee aan de Solar Sport One race in Enkhuizen met hun zelfgemaakte boot.

DRACHTEN ,,De fuel cell moet uit Engeland komen en we hopen dat ie begin mei binnenkomt”, legt Jesse uit. ,,Maar het is altijd afwachten met de levering van onderdelen”, voegt hij er aan toe, terwijl een deel van de groep studenten middenkader engineering rondom de romp van de waterstofboot staat. ,,En als de fuel cell binnen is, hebben we nog een maand om alles goed af te stellen en te testen.”

Het team gaat onder de naam Firda Hydrogen Team op het IJsselmeer racen in de V10 klasse en hoopt als beste uit de bus te komen. ,,We zijn blij dat we de kans krijgen om mee te doen aan dit project. We leren over werken met waterstoftechniek, maken ontwerpen en onderdelen, werken met 3D printers, maar moeten ook de sponsoring en de publiciteit rondom de waterstofboot regelen. Bovendien is de teambuilding ook belangrijk. We doen alles van A tot Z”, gaat Jesse verder.

Varen
Jesse is samen met Pascal van der Veen en Steffen van der Kooi al druk bezig met het halen van het vaarbewijs om de eenmansboot te kunnen besturen tijdens de race. De gestandaardiseerde romp van de boot is door Poly Nautec geleverd en kan volgend jaar door een nieuwe groep studenten gebruikt worden. ,,De kosten worden op deze manier tot een minimum beperkt. Zo wordt de drempel voor scholen om mee te doen zo laag mogelijk gehouden.”

Transitie
Terwijl Ruben Kommerie, Hildert Cordes, Wijbren de Vries, Jens Ockers, Hendrik Kooistra en Gert Veenstra de technische details van de waterstofmotor bespreken, komen de docenten Henk Hylke Bakker en Steven Akker aanlopen. Zij begeleiden het Firda Hydrogen Team tijdens de bouw van de waterstofboot. ,,Het is de eerste waterstofboot die hier gemaakt wordt”, aldus de docenten. ,,We zitten in een energietransitie en de overstap naar groene stroom, waaronder waterstof, is heel belangrijk. Waterstof heeft als voordeel dat het in grote hoeveelheden kan worden opgeslagen in tegenstelling tot elektriciteit. Bovendien is het gemakkelijk te gebruiken in diesel en benzine auto’s en cv ketels.”

De komende weken moet er druk doorgewerkt worden om de boot op tijd klaar te krijgen voor de race. ,,We mogen er in onze praktijkuren aan werken. Het team maakt onder andere zelf onderdelen voor het dashboard in een 3D printer, maar ook voor de punt van de boot”, legt Jesse uit, terwijl hij de 3D printer laat zien die twaalf uur bezig is met het maken van één van de onderdelen voor de waterstofboot.

De veilige en snelle waterstofboot op tijd klaar krijgen, dat is het doel van het Firda Hydrogen Team. ,,En mocht de fuel cell niet op tijd zijn dan gaan we naar de race van Solar Sport One in Hongarije. Daar kunnen we ook altijd nog meedoen in augustus”, zo besluit het team.
bron: Drachtster Courant 29 maart 2023

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.