Gastles circulair bouwen in de praktijk voor bouwstudenten

‘Circulair ontwerpen vraagt een andere manier van denken van onze studenten, aldus Renee Lugers van ROC Friese Poort. ‘Daarom nodigen we Alynia Architecten uit voor een gastles over circulair ontwerpen in de praktijk’, vult Roeland Westra van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort aan. Bouwstudenten van ROC Friese Poort Leeuwarden doen mee aan de Hibertad Challenge waarin ze een tiny house ontwerpen van maximaal 40m2 vanuit een circulair en ecologisch perspectief. Maandag 5 maart 2018 nam Pieter Schievink van Alynia Architecten de bouwstudenten mee in een andere manier van denken die nodig is om circulair te bouwen. Circulaire woningen zijn aanpasbaar, uitbreidbaar en verplaatsbaar.

Klik door voor de presentatie van Alynia Architecten over circulair bouwen in de praktijk

Veranderingen in bouwproces
‘We denken veel te traditioneel’, zo begint Pieter Schievink van Alynia Architecten de gastles. ‘Er zijn veranderingen nodig in het bouwproces zoals industrieel en duurzaam bouwen’. Bij industrieel bouwen is er sprake van een scheiding tussen ruwbouw, installaties en afbouw. All electric is een voorbeeld van duurzaam bouwen.

Hergebruik
De eerste stap van circulair bouwen is het gebouw geschikt maken voor hergebruik. ‘Dat noemen we demontabel bouwen’. Dit betekent een staalskelet met prefab HSB-elementen, demontabele kozijnen en gevelbekledingen, installatietechnische onderdelen zoveel mogelijk demontabel, geen kit en pur toepassingen en zichtbare verbindingen.

Bestaande onderdelen
De tweede stap van circulair bouwen is het werken met bestaande onderdelen uit donorpanden of gebouwde omgeving. ‘Het gebruiken van tweedehands materialen vraagt om een omslag in denken’, licht Pieter Schievink toe. Zo maakt regelgeving hergebruik van bestaande onderdelen lastig door bijvoorbeeld maatvoering en geluids- en brandwerendheidseisen. Ook speelt de vraag of er voldoende voorraad is aan tweedehands bouwmaterialen.

Materialisatie
Een gebouw bestaat uit drie gebouwonderdelen namelijk een draagconstructie, de gevel en een inbouwpakket. ‘Voor alle gebouwmaterialen die we gebruiken maken we levenscyclusanalyse’, legt Pieter Schievink uit. Deze analyse berekent de milieukosten van grondstofwinning tot einde levensduur. Hiermee maken we de milieubelasting inzichtelijk en stellen we de co2-uitstoot door materiaalgebruik vast’.

Levensecht onderwijs
De Hibertad Challenge is een levensechte leersituatie voor onze studenten’, vertelt Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort toe. ‘We noemen dat levensecht onderwijs en een gastles is 1 van de praktijkstappen’, vult Renee Lugers aan. ‘We organiseren deze gastlessen om actuele kennis van experts uit de praktijk te delen met onze studenten’. Naast vakmanschap vragen deze levensechte projecten ook sociaal vakmanschap en ondernemerschap of ondernemend gedrag van de studenten . ‘We leiden onze studenten immers op tot de vakmensen van de toekomst’.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.