Eerste duurzame expeditie ICT docenten over rol ICT in de energietransitie

‘Vandaag is de eerste duurzame expeditie voor de docenten van ICT’, vertelt Paul Marcus, opleidingsmanager ICT. ‘Door de huidige omstandigheden bestaat deze duurzame expeditie uit een digitaal gesprek met INNAX’, vult Roeland Westra van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort aan. Centrale vraag van deze eerste duurzame expeditie op dinsdag 30 november 2021: welke rol ICT speelt in de energietransitie?. ‘De komende jaren zijn ict’ers broodnodig binnen de energietransitie’, zo trappen Froukje Vleeshouwer, medewerker marketing & communicatie en Marco Scheers, manager business development bij INNAX de duurzame expeditie af.

Paris Proof
‘INNAX is een multidisciplinaire gebouwenverduurzamer met vestigingen door heel Nederland’, stellen de sprekers hun werkgever voor. “De afspraken uit het Parijs-akkoord fungeren als leidraad voor onze duurzaamheidsinspanningen. Daarom zijn we enkele jaren terug Paris Proof Partner geworden en hebben we ons daarmee aan een versnelde verduurzaming van de gebouwde omgeving gecommitteerd. Tijdens de dagelijkse werkzaamheden is INNAX een sterk datagedreven onderneming.’ Een van de tools van INNAX is de Paris Proof Monitor, een dataplatform dat een klant ondersteunt bij de verduurzaming van zijn vastgoed en hierbij de beste route voorspiegelt. “De ambitie, het beleid en de doelstellingen van de klant vormen het startpunt bij het gebruik van de Paris Proof Monitor”, vervolgt het duo van INNAX. ‘Nadat de gebouwdata zijn geregistreerd,  ontvangt de klant een beeld van de huidige situatie van zijn pand(en) en het verschil met de Parijs-doelstellingen. Alle noodzakelijke informatie om te verduurzamen is aanwezig binnen de Paris Proof Monitor. We combineren data, zoals energieverbruik, en monitoren dit gedurende een tijdsperiode. Daarna presenteren we voorstellen met daarin de meest efficiënte en versnellende duurzaamheidsstappen.’

ICT’ers
Data vormen het kernwoord bij de activiteiten van INNAX. Daar komt ook de rol van ict’ers om de hoek kijken, leggen Vleeshouwer en Scheers uit. ‘Tijdens onze werkzaamheden verzamelen we gegevens over de panden van een bedrijf. Deze taken zijn op het lijf geschreven van ict’ers. Aangezien de Parijs-doelstellingen steeds meer bedrijven tot duurzaamheidsactie nopen, is er grote behoefte aan ict’ers. De datakant – en daarmee het werk van ict’ers – vormt een onmisbare component binnen de energietransitie.’ Paul Marcus, opleidingsmanager ICT bij ROC Friese Poort Drachten, kijkt tevreden terug op het gesprek. ‘We ontdekten dat een mbo-ict’er ook binnen het MKB een verduurzamingsrol kan spelen. Veel van onze studenten beginnen een eigen bedrijfje of krijgen een baan binnen het MKB. Met tools zoals de Paris Proof Monitor zijn onze jongeren in staat energie-klimaatgegevens van kleinere bedrijven te registreren en analyseren. Met software en apparaten kun je daarna op eenvoudige wijze aanpassingen verrichten waardoor de energiehuishouding efficiënter en duurzamer wordt aangestuurd.’

De digitale dialoog vormt de eerste stap binnen een mogelijke samenwerking tussen INNAX en ROC Friese Poort. ‘De komende periode gaan we in gesprek om te kijken of we gezamenlijke Challenges of stages kunnen realiseren. Het gesprek met docenten vormde de theoriekant, nu onderzoeken we hoe de praktische kant wellicht invulling kan krijgen’, aldus Vleeshouwer en Scheers.

Duurzame expeditie docenten
ROC Friese Poort wil voorop lopen en in 2030 100% CO2 neutraal zijn. ‘Om deze ambitie te realiseren willen we samen met het bedrijfsleven de energietransitie en de circulaire economie een plek geven in het onderwijsprogramma van ICT’, legt Roeland Westra uit. ‘Daarom organiseren we duurzame expedities voor docenten bij bedrijven’. Het doel van een duurzame expeditie is dat docenten de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied zelf beleven en deze naar praktijkvragen voor studenten. ‘Zo zijn onze docenten zelf eigenaar van hybride oftewel levensecht onderwijs’.

Levensecht onderwijs
De duurzame expeditie in de vorm van een online gesprek met INNAX is een mogelijke eerste stap op weg naar levensecht onderwijs. ‘Naast het geven van reguliere, theoretische lessen willen we dat onze studenten beleven, ontdekken én doen’, vertelt projectleider Roeland Westra. ‘Zo combineren ze het beste van twee werelden. Dit realiseren we door (online) excursies, Challenges, Duurzaam Doen Lezingen, praktijkdagen en gastlessen aan te bieden. De jongeren ontwikkelen zich op deze wijze tot vakmensen van de toekomst. Bovendien komen ze zo in aanraking met duurzaamheid, een van de belangrijkste thema’s van onze tijd.’

Over de auteur

Richard Tjalsma -

Gerelateerde berichten

Comments are closed.