Docenten ROC Friese Poort bezoeken Osnabrück in kader internationaal Erasmus-project

‘Door deze samenwerking doen we contacten op met collega’s en studenten uit Duitsland, Estland, Italië en Nederland’, vertelt coördinerend docent Jakob Scholten van ROC Friese Poort. ‘Ook voor onze jongeren is het een belangrijk traject.’ Vanaf maandag 26 augustus t/m zaterdag 31 augustus 2019 bracht Scholten, samen met collega’s Jan van der Weijde en Wilco Veenstra, een bezoek aan Osnabrück. In de Duitse stad deden ze leerzame ervaringen op bij collega-techniekschool BBS Brinkstrasse en bedrijven Meurer en Conditorei Coppenrath & Wiese.

Bekijk een foto-impressie van het bezoek aan Osnabrück

Erasmus-project
‘Ons bezoek aan de techniekschool in Osnabrück heeft te maken met het Erasmus-project, dat is opgezet vanuit de Europese Unie. Tijdens dit traject werken scholen, docenten en studenten samen met betrekking tot bepaalde thema’s. Bij sommige sessies zijn studenten aanwezig, bij andere gaat het alleen om docenten. In Osnabrück stond een docentenbezoek op het programma, daar hebben we ons beziggehouden met Industry 4.0, oftewel Smart Industry. Daarbij hebben wij onder meer gekeken naar les- en leermateriaal dat is ontwikkeld door onze Duitse collega’s.’

Nieuwe technologieën
Tijdens de sessie stonden ook twee bedrijfsbezoeken op het programma. Zo bezochten de docenten van ROC Friese Poort firma Meurer, producent van verpakkingsmachines voor de voedingsmiddelindustrie, en Conditorei Coppenrath & Wiese, een van de grootste banketbakkers ter wereld. ‘Beide bedrijven werken aan de implementatie van nieuwe technologieën’, vertelt Scholten. ‘Bij Meurer zagen we hoe operators met behulp van augmented reality makkelijker problemen kunnen oplossen. Een tablet ‘projecteert’ dan aanwijzingen op een machine.’

De banketbakkersonderneming pakt de zaken weer anders aan, zo zag de docent. ‘Daar zijn alle productieprocessen geautomatiseerd; de switch van het ene type taart naar de andere verloopt volledig softwarematig. Hierdoor kunnen ze zonder machines om te bouwen snel omstellen richting andere producten. Ook houdt deze onderneming alles in eigen beheer: van bouw en onderhoud tot het schrijven van software.

Innovatie
Door dit project zijn de betrokken docenten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij bedrijven, die vroeg of laat doorvloeien richting de eigen regio. ‘Daar kunnen wij op inspringen door tijdens de lessen Besturingstechniek bijvoorbeeld meer aandacht te schenken aan het gebruik van servomotoren, zoals Conrad & Wiese die inzetten voor flexibele productie. Onze studenten gaan vervolgens aan de slag in het bedrijfsleven en kunnen daar hun opgedane kennis omzetten in innovatieve oplossingen.’

Tot slot uit Scholten zijn tevredenheid over het Erasmus-project. ‘Door deze samenwerking doen we contacten op met collega’s en studenten uit Duitsland, Estland, Italië en Nederland. Ook voor de leerlingen is het een belangrijk traject. Ze zijn veel met buitenlandse leeftijdsgenoten omgegaan en merken dat ze helemaal niet zo verschillend zijn: een leerzame ervaring.’

Challenges
In het kader van dit project vond eerder ook een internationale Challenges plaats: het ontwerpen van een taartenfabriek 4.0 voor opdrachtgever Beenen. Deze Challenges zijn een voorbeeld van levensecht onderwijs van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. Tijdens dit leertraject doen studenten praktische ervaringen op en ontwikkelen zij zich tot vakmensen van de toekomst.

Over de auteur

Richard Tjalsma -

Gerelateerde berichten

Comments are closed.