Bouwstudenten starten met project herontwerpen van een supermarkt

‘We willen dat onze bouwstudenten als project een supermarkt herontwerpen’, vertelt Femke Gerbrandy van ROC Friese Poort. ‘We willen dat zo echt mogelijk doen met een levensechte opdrachtgever’, vult Martin Strampel aan. Vrijdag 17 februari 2023 verzorgde Wijbenga | Tromp architecten en adviseurs als opdrachtgever de aftrap van het project voor 3e jaars studenten Middenkaderfunctionaris Bouw. In de komende weken werken de studenten hun ideeën uit tot inschrijfbegroting, werkbegroting, planning, MJOP en werktekeningen.

Herontwerpen van een supermarkt
‘Het herontwerpen van een supermarkt is een speciaal vak’, zo trapt Albrecht Wijbenga van Wijbenga | Tromp architecten en adviseurs de praktijkopdracht voor de bouwstudenten af. ‘De dynamiek is anders: bij het herontwerpen van een supermarkt kijk je namelijk naar het terrein, de buitenkant en de binnenkant van het gebouw. Bij de eerste 2 stappen dient de winkel gewoon open te zijn voor het winkelend publiek. We sluiten de winkel maximaal 2 weken bij het realiseren van de inrichting, de binnenkant’.

Projectopdracht
‘Wij willen jullie vragen om de Poeisz supermarkt in Scharnegoutum te herontwerpen. Hierbij gaan jullie aan de slag met het terrein en de buitenkant van de supermarkt. Zo wil de supermarkt uitbreiden met 150m2 en het pand verduurzamen. Daarnaast willen ze de entree en het laden en het lossen verbeteren. Denk bijvoorbeeld bij het verduurzamen van het pand na over het gebruiken van restwarmte van de koelingen voor vloerverwarming’.

Klantreis
‘Verplaats jezelf in de klant oftewel het winkelend publiek bij het herontwerpen van een bestaande supermarkt’ is de tip van Tineke Wijbenga van Wijbenga | Tromp architecten en adviseurs aan de bouwstudenten. ‘We noemen dat de klantreis. Loop zelf rond als klant en kijk om je heen wat er allemaal speelt. Kijk zo dat je het eindplaatje voor ogen hebt. Op deze manier kom je erachter wat er anders of beter kan. Let op dat elke verandering een verbetering moet zijn. Want als je iets doet doe het dan direct goed’.

Levensecht onderwijs
Een praktijkvraag van een bedrijf is een voorbeeld van levensecht onderwijs in 6 stappen. “Naast het geven van reguliere, theoretische lessen willen we dat onze studenten nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied zelf beleven, ontdekken én doen”, vertelt projectleider Roeland Westra van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. “Zo combineren ze het beste van twee werelden. Dit realiseren we door (online) excursies, Challenges, Duurzaam Doen Lezingen, praktijkdagen en gastlessen aan te bieden. De jongeren ontwikkelen zich op deze wijze tot vakmensen van de toekomst. Bovendien komen ze zo in aanraking met duurzaamheid en circulariteit, 2 belangrijke thema’s van onze tijd.”

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.