Bouwstudenten presenteren definitieve ontwerpen woonzorgunits Hibertad Challenge
‘Onze 1e jaars bouwstudenten werken ook in deze tijd van corona door aan de Hibertad Challenge’, legt Maartje Berenshot, docent Bouwkunde bij ROC Friese Poort, uit. Niet op school, maar thuis op basis van digitaal onderwijs. ‘In de afgelopen weken waren ze in 4 groepen drukdoende met de eindontwerpen van de zorgunits’. Vrijdag 17 april 2020 was er een online presentatiemoment in Teams van de 4 ontwerpen. ‘Een van de ontwerpen dienen we in voor de Hibertad Challenge’.
Hibertad Challenge
‘De opdracht voor onze bouwstudenten is om circulaire en verplaatsbare woonzorgunits te ontwerpen als levensechte praktijkopdracht van de Hibertad Challenge’, vertelt Klaas Biemold, docent Bouwkunde bij ROC Friese Poort. ‘Mentaal en fysiek gehandicapten vormen de doelgroep bij het ontwerp. De zorgunits moeten door middel van een overkapping of gang gekoppeld zijn aan een bestaand gebouw.
Hetzelfde
ontwerp
Ons
uitgangspunt is hetzelfde ontwerp voor zowel de zorgstudio(22m2) als
van het zorgappartement (26m2), zo licht Wide Brontsema, student
bouwkunde, de keuze van het ontwerp toe. De slaapkamer is dan
optioneel om de zorgstudio uit te breiden naar het zorgappartement.
‘De materialen die we gebruiken voor deze units zijn circulair’.
Namelijk natuurlijke materialen die herbruikbaar zijn zoals
bijvoorbeeld CLT. Dit is een houtbouwproduct dat is opgebouwd uit
kruislings verlijmde eenlaagsplaten. ‘Ook zijn onze units
energieneutraal door het zelf opwekken van energie en het verwarmen
op basis van infraroodpanelen en een electrische cv’.
Cliënt
gericht
‘Ons
ontwerp houdt ook rekening met de rolstoelgebruikers van de unit’,
aldus Menko Kalsbeek, student Bouwkunde. ‘Kijk maar naar de hoogte
van de ramen’. Er is vooral gekozen voor circulaire bouwmaterialen.
‘Voor isolatie gebruiken we spijkerbroeken’. Qua
energiehuishouding bestaat de energiemix uit zonnepanelen, een
warmtepomp en een smart boiler. ‘Ook maken wij slim gebruik van
licht en lichtinval door lichtkoepels en sandwichpanelen’. Op deze
manier blijft het koel in de zomer en warm in de winter in de unit.
Prefab
badkamer
‘Onze
unit bestaat uit een woongedeelte met een prefab badkamer’, zegt
Jelte Sinnema, student Bouwkunde. ‘De elementen van badkamer maken
we in de werkplaats en plaatsen we in 1 keer in de unit’. Voor
bouwmaterialen is er gekozen voor natuurlijke bouwmaterialen. Denk
maar aan cellulose (vermalen krantenpapier) een bamboe vloer’. De
unit maakt gebruik van duurzame energietechnieken. ‘Deze unit maakt
gebruik van zonnepanelen om zelf energie op te wekken en led
verlichting’. Op de binnenplaats is ruimte voor een moestuin.
Schuine
muren
‘Wij
kiezen voor schuine muren van onze unit’, zo begint Bianca Mollema,
student Bouwkunde, de presentatie.’Er is veel beweegruimte en we
maken optimaal gebruik van natuurlijk licht’. Circulair is het
uitgangspunt voor de keuze van de bouwmaterialen. ‘Zo gebruiken we
herwonnen hout’. De keuken is in hoogte verstelbaar. ‘Een mooi
voorbeeld van een slimme keuken die zich aanpast aan de cliënt’.
Voor het installatieconcept is gekozen voor het zelf opwekken van
energie door zonnepanelen en wtw-ventilatie. ‘We voeren vuile lucht
af en voeren schone lucht aan waarbij we gebruik maken van
warmteterugwinning’.
Nieuwe
oplossingen
Deze
praktijkopdracht van de Hibertad Challenge is een mooi voorbeeld van
hybride onderwijs in het reguliere lesprogramma, is de ervaring van
Brent de Haan, docent bouwkunde van ROC Friese Poort. ‘We zijn dit
project gestart met snuffelen en oriënteren voorafgaand aan het
ontwerpen. We zien dat studenten dan zelf komen met oplossingen die
niet in de vaklessen naar voren komen. En dat is wat we vandaag
hebben gezien. Samen met collega’s hebben we gekozen voor het
ontwerp met de schuine muren. Dit ontwerp dienen we in voor de
Hibertad Challenge’.
Levensecht onderwijs
De Hibertad Challenge is een voorbeeld van levensecht onderwijs van ROC Friese Poort Centrum Duurzaam, waarbij studenten – ditmaal bouwstudenten – buiten theoretische kaders treden en zelf op zoek gaan naar vernieuwende oplossingen. Zij denken na over een actuele praktijkvraag en ervaren zo de nieuwste ontwikkelingen. De studenten leren hierdoor hoe het bedrijfsleven functioneert en ontvangen een prikkel om ondernemend gedrag te vertonen. Hiermee komen zij goed beslagen ten ijs op de arbeidsmarkt, die steeds meer op duurzaamheid en circulariteit gericht is.