3D printen voor bouwstudenten ROC Friese Poort Sneek

De wereld om ons heen verandert razendsnel. Ook de wereld van de bouw. Met de 3D printworkshop voor bouwstudenten van ROC Friese Poort Sneek wil Centrum Duurzaam leerlingen op een praktische manier laten werken met 3D tekenen en 3D printers. 3D tekenen vraagt van studenten om te visualiseren en onderzoekend te denken aldus Aan Kootstra van Frysklab. Zestien bouwstudenten van Sneek liepen in wedstrijdvorm de verschillende fasen van het 3D printproces door: van idee naar digitaal ontwerp en dat vervolgens produceren en testen.

Klik hier voor een foto impressie van de 3D printworkshop.

3D tekenen
In het 3D proces is het 3D tekenen van objecten een belangrijke stap. De bouwstudenten van ROC Friese Poort Sneek zijn op school al bezig met het 3D ontwerpen van een huis in Sketchup. Dit is een gratis 3D tekenprogramma om 3D visualisaties te tekenen voor stedenbouw en architectuur. Een 3D tekenprogramma voor beginners is Tinkercad voor het tekenen van geometrische objecten. Andere gratis 3D tekenpakketten zijn onder andere Meschmixer, OpenScad en Blender. Ook zijn er betaalde programma’s waaronder Autodesk Revit, Autodesk Inventor, Solidworks en Rhinoceros.

3D werkproces
Om een huis in 3D te printen is het 3D printproces van essentieel belang voor een goede printkwaliteit van het geprinte huis. Dit proces bestaat uit idee, digitaal ontwerp, productie en testen. Om dit proces te doorlopen kregen de bouwstudenten van ROC Friese Poort Sneek de opdracht om een flessenopener te ontwerpen en te printen die ook echt een flesje kan openen. Een aantal groepen hadden meerdere ontwerpen nodig om te komen tot een werkende flessenopener. Het ontwerp van de winnende groep werkte niet alleen, maar was zodanig specifiek van ontwerp dat het niet lijkt om een flessenopener zoals we die kennen. Volgens Marleen Andela van Frysklab zijn mislukkingen vaak de eerste stap voor een nieuw idee of een nieuwe innovatie.

3D leermomenten
De studenten werkten tijdens de 3D printworkshop in groepen aan de praktijkopdracht van de flessenopener. Dit zijn dezelfde groepen waarin ze op school werken aan het 3D ontwerpen van een huis. Dat betekent samenwerken op basis van een taak- en rolverdeling. In de 3D printworkshop was ook sprake van ondernemerschap en creatief denken. Een van de studenten gaf aan dat door het testen ook direct de onmogelijkheden aan het licht komen van 3D printen. ‘Het probleem ligt dan vaak bij het 3D ontwerp’. De bouwstudenten kunnen nu een 3D ontwerp vanuit het eigen vakgebied vertalen naar een printopdracht op de 3D printer in Sneek.

 

 

 

 

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.