Studenten komen met ideeën voor een installatie arm gebouw

‘Op de Friese Dag van de Duurzaamheid laten wij onze studenten nadenken over een praktijkvraag van een bedrijf’, vertelt Roeland Westra van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. Dit doen we in de vorm van een Challenge. Uit ervaring weten we inmiddels dat de frisse blikken van onze studenten bedrijven nieuwe inzichten geven. En deze inzichten vormen de input voor eventuele innovaties’. Woensdag 10 oktober 2018 deden zo’n 80 studenten bouw, techniek en marketing mee aan de Challenge van Technion in de innovatiewerkplaats van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort.

Klik door en beleef zelf de Challenge ‘ontwerp een installatie arm gebouw oftewel de woning van de toekomst’

Woning van de toekomst
Onze vraag aan jullie is om een installatieloos/arm huis ontwikkelen oftewel de ‘woning van de toekomst’, zo verwoord Edwin Braad van Technion de Challenge. ‘Denk bijvoorbeeld na over daglicht, ventilatie en energieverbruik. Maar houdt ook rekening met huidige ontwikkelingen zoals energie neutraal , energie nul en circulair bouwen. Dit zijn nu de trends binnen duurzaam bouwen’. Onder begeleiding van Frysklab en de docenten gingen de studenten aan de slag met deze vraag op basis van design thinking en het Canvas model.

Frisse blikken
Een van de ideeën van de studenten is een te openen dak waardoor sprake is van natuurlijke ventilatie en ook zonlicht naar binnen komt (passief huis). Ook kwamen de studenten met ontwerpen met een deel van de woning onder de grond. ‘Zoals de iglo met verblijf onder de grond waarbij de warmte via een schoorsteen omhoog gaat’. Andere ideeën voor de woning van de toekomst zijn: 3-laags beglazing met geïntegreerde zonnepanelen, kelder gebruiken als koelkast, “Glow in the dark” voor verlichting en het toepassen van hennep isolatie. ‘Ook maakten de studenten in hun ideeën optimaal gebruik van gebouworiëntatie’, aldus Edwin Braad van Technion.

Levensecht onderwijs
De Challenge is een onderdeel van levensecht onderwijs oftewel hybride leren. ‘Dit betekent dat het bedrijfsleven een praktijkvraag verstrekt aan onze studenten’, legt Roeland Westra uit. ‘Studenten werken in groepen, zoals bedrijven dat doen, aan een levensechte praktijkvraag’. Een Challenge vraagt naast vakmanschap ook sociaal vakmanschap en ondernemerschap of ondernemend gedrag van de studenten. Jullie hebben vandaag gedaan wat wij in het bedrijfsleven in 3 weken doen, stelt Edwin Braad vast. De Challenge maakt deel uit van levensecht onderwijs in 6 stappen: excursie, Challenge, Duurzaam Doen Lezing, praktijkdag, gastles en excursie.

 

 

 

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.