MKE studenten dagen elkaar uit in robotwar

‘Onze studenten kregen onlangs de opdracht om in projectteams een gevechtsrobot te ontwerpen en te produceren met als einddoel een heuse robotwar’, vertelt Siebren Brouwer van ROC Friese Poort . ‘Deze opdracht past in het keuzedeel methodisch ontwerpen’. Vrijdag 17 november 2017 was de innovatiewerkplaats van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort het strijdtoneel van de eerste robotwar: een Battle Arena met de studenten van techniek, bouw en ICT op de Anne Wadmanwei als enthousiast publiek.

Klik door en beleef zelf de robotwar

Duurzame materiaalkeuzes
Projectmatig werken betekent ook keuzes maken in ontwerp en bij het produceren van de gevechtsrobot. ‘Deze keuzes hebben vooral te maken met duurzaamheid’, legt Siebren Brouwer uit. Denk bijvoorbeeld aan het hergebruik van materialen en tweedehands onderdelen. ‘Bijna 100% recycling’. Tijdens het uitvoeren van de opdracht doorlopen de studenten de 6 fases van projectmatig werken: oriëntatie, definitie, ontwerp, werkvoorbereiding, realisatie oplevering en nazorg. ‘Er zit een duidelijk plan achter de projectwerkzaamheden’.

Levensecht onderwijs
‘Leren in en door levensechte situaties staat bij ons voorop’, licht Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort toe. ‘We noemen dat levensecht onderwijs en 1 van de praktijkstappen is projectmatig werken’. Naast het toetsen van technisch vakmanschap vraagt projectmatig werken ook sociaal vakmanschap en ondernemerschap of ondernemend gedrag van de studenten . ‘We leiden onze studenten immers op tot de vakmensen van de toekomst’.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.