Kozijnrenovatie in de praktijk voor bouwstudenten van ROC Friese Poort

‘Onze studenten maken en plaatsen zelf kozijnen’, vertelt Sije Prins van ROC Friese Poort. ‘Dat doen ze in onze werkplaats, maar ook als ze stage lopen’. En daar komt nogal wat bij kijken. Bijvoorbeeld het in elkaar zetten van een kozijn. Maar ook plaatsen van een kozijn in een wand. ‘Doe je dit goed dan voorkom je houtrot ’, vult Marcel Bleijleven van Renovaid aan. Bouwstudenten van ROC Friese Poort Leeuwarden volgden een praktische workshop kozijnrenovatie van Renovaid: een theorie dag, een praktijk dag en een excursie naar een renovatieproject in Leeuwarden.


Klik door voor een foto impressie van de workshop kozijnrenovatie in de praktijk door Renovaid

Ventilatie rondom kozijnen
‘Houd bij het maken en plaatsen van kozijnen al rekening met het voorkomen van houtrot’, is de oproep van Marcel Bleijleven.‘ Bij een langdurig houtvochtgehalte van meer dan 20% ontstaat houtrot. Houtrot ontstaat vaak in hoekverbindingen van kozijnen en onderdorpels van deuren .‘Om het opsluiten van vocht te voorkomen is een goede ventilatie rondom het kozijn nodig bij traditioneel bouwen. ‘Tegenwoordig bouwen we luchtdicht bij nieuwbouw waarbij we voor de ventilatie kozijnen anders dienen te plaatsen. Bij bestaande woningen zien we dat isolerende maatregelen zorgen voor dichtzetting van ventilatie rondom de kozijnen met houtrot als resultaat’. Naast het voorkomen van houtrot gaat het bij kozijnrenovatie om het herkennen en herstellen van houtrot.

Kozijnrenovatie in de praktijk
‘Bij kozijnrenovatie maak je de duurzame keuze om aangetast hout te herstellen in plaats van te vervangen’. De bouwstudenten freesden in de werkplaats eerst een verbinding waarna ze een pastareparatie uitvoerden en tenslotte een kozijn repareerden op basis van een laminaatsysteem. Met deze praktische ervaring bezochten de bouwstudenten een renovatieproject van Zaanderwijk Dynamisch Vastgoedonderhoud in Leeuwarden. In de Humaldastate zagen de bouwstudenten met eigen ogen kozijnrenovatie in de praktijk en gingen ze in gesprek met de werknemers van Zaanderwijk Dynamisch Vastgoedonderhoud.

Hybride leren
‘Deze praktische workshop is een voorbeeld van hybride leren’, zegt Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam. Hybride leren is een mix van levensechte leeractiviteiten van nieuwe duurzame ontwikkelingen in de vakgebieden techniek, bouw en ICT. ‘Onze studenten leren niet alleen van docenten maar ook van bedrijven’. De mix van leeractiviteiten bestaat uit: Duurzaam Doen Lezingen, praktijkdagen, Challenge, gastlessen, workshops en excursies. ‘Dit is inspirerend voor studenten, docenten en het bedrijfsleven’.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.