Experimenteren met 3D leerzaam voor studenten ROC Friese Poort

‘Het mooie van 3D is dat studenten met nieuwe technieken werken’, zo kijkt Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam, terug op een jaar 3D printen bij Outlet Dokkum. ‘En dat onze studenten ontdekken wat je allemaal met 3D kunt binnen het eigen vakgebied’. ‘Bovendien is het zo dat jongeren, studenten ICT en Handel van ROC Friese Poort, deze nieuwe technieken onder de aandacht hebben gebracht van de winkeliers  van en het winkelend publiek in Dokkum’, vult Joost Willems, docent detailhandel, aan.

Klik hier voor de foto impressie van de laatste 3D workshop

3D workshops
Elke maand volgden de ICT studenten een 3D workshop van het Dokkumer bedrijf Evenredig. ‘Wat doet een 3D-printer nu eigenlijk?, was mijn eerste vraag aan de studenten, zegt Jolmer Tilstra van Evenredig. In de praktijk komt daar best veel bij kijken. Van elektronisch tot mechanisch inclusief het mechanische onderhoud aan de 3D printer, maar ook wat te doen bij storingen. ‘Dit helpt bij een goed doordachte voorbereiding zodat de kans op een mislukte print heel klein is’. Vervolgens zijn de studenten aan de slag gegaan met de voorbereidende software om een digitaal 3D design printgereed te maken. De laatste leerstap bestond uit  het digitaal 3D-tekenen (3D CAD), zowel theoretisch als aan de hand van een aantal praktijkcases voor winkeliers uit Dokkum.  ‘Nu kunnen de studenten zelfstandig 3D tekenen. Hoe creatiever studenten zijn aan het begin, gewapend met de kennis over het productieproces, hoe sneller ze van een concept een fysiek object kunnen maken in 3D. Dat is het ultieme doel is van deze 3D-printsessies’.

3D leerervaringen studenten
‘Door 3D printers te repareren heb ik een goed praktisch inzicht gekregen in hoe deze apparatuur functioneert. Dit zorgt ervoor dat je begrijpt hoe je een 3D printer gebruikt om bijvoorbeeld prototypes te maken’, blikt Jan Hoekstra, student ICT , terug. ‘Bij 3D printen komt nogal wat kijken om een fysiek object zoals een prototype te maken.  Denk maar eens aan stevigheid van het object waarbij je kunt kiezen uit  brim of een raft voor extra stevigheid. Of extra steunpunten zodat een voorwerp dat je wilt printen niet omvalt’, vertelt Jos Schrage, student ICT,  over de opgedane leerervaringen. ‘Ook is de temperatuur van de nozzle (spuit mond) apart instelbaar omdat voor sommige objecten warmere temperaturen nodig zijn om  het materiaal beter in elkaar te laten overvloeien’.  ‘We kunnen nu 3D objecten ontwerpen en namaken vanuit bestaande objecten met de tekenprogramma’s 3Design, Cura en Rhinocerus. Bovendien weten we welke gevolgen bepaalde instellingen  hebben in het resultaat van de print. Uiteindelijk hebben we echte opdrachten ontvangen en uitgevoerd voor winkeliers in Dokkum zoals een kaarthouder voor Lifestyle1622 en een visitekaarthouder voor Rosier Dokkum’, zegt Pieter Wybe Holwerda, student ICT, met enige trots. Graag willen ze alle drie tijdens de stage in het volgende schooljaar doorgaan te met 3D printen. ‘Want het is gewoon enorm leuk om te leren en te doen’.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.