Bouwstudenten maken 3D model van ontwerp tiny house

‘Onze studenten zijn bezig met de volgde stap in het ontwerp proces van het tiny house waarin ze 3D model maken van het ontwerp’,vertelt Emil Koster van ROC Friese Poort. Onder begeleiding van Thorwald van der Tooren van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort werken de bouwstudenten het tiny house ontwerp uit van een 2D tekening tot een 3D model. Het 3D printen van het ontwerp is de volgende stap in het levens echt onderwijs waar de studenten mee bezig zijn en waaraan ze werken middels de Hibertad Challenge.  Woensdag 14 maart 2018 volgden 10 bouwstudenten in het 3D print en ontwerpatelier van Centrum Duurzaam Leeuwarden een workshop 3D printen met als doel een kleine Madurodam versie te maken van een tiny house.

Klik door voor een foto impressie van de 3D printworkshop voor bouwstudenten

Van 2D gebouw naar 3D object
Veel tekeningen in de bouw zijn gebaseerd op 2D AutoCAD zoals bijvoorbeeld plattegronden en bovenaanzichten van woningen en gebouwen. ‘Het is eenvoudig en gemakkelijk om 2D tekeningen om te zetten naar 3D’, laat Thorwald van der Tooren van ROC Friese Poort zien aan de hand van voorbeelden. Met TinkerCAD, een gratis tekenprogramma op het internet, zetten de bouwstudenten de eerste stappen in het tekenen van een 3D object. Om dit object te printen is het nodig om via het slice programma Cura de ge-exporteerde tekening om te zetten naar instructiecode voor de 3D printer. ‘Een Ultimaker kan dan het tiny house als 3D object printen’.

Hibertad Challenge
De praktijkopdracht van de Hibertad Challenge voor studenten bestaat uit het ontwerpen van een circulair en ecologisch tiny house van max. 40 m2. ‘Deze opdracht noodzaakt onze studenten om na te denken over duurzaamheid’,zegt Renee Lugers. ‘Duurzaamheid is meer dan installatie en begint al bij het ontwerp’. De eerste uitdaging is om een ontwerp te maken met alle faciliteiten binnen een beperkte ruimte. ‘Dan komen circulair en ecologisch bouwen om de hoek kijken binnen het ontwerpproces’. De studenten dienen dan vooral keuze te maken in materialen en materiaalgebruik. Een uitdagende opdracht voor studenten om zich te ontwikkelen tot vakmensen van de toekomst.

Levensecht onderwijs
‘Leren van en door vragen uit het bedrijfsleven zoals de Hibertad Challenge is speerpunt in ons beroepsonderwijs’, licht Roeland Westra toe. ‘We noemen dat levensecht onderwijs’. Inmiddels zijn de studenten gestart met verschillende praktijkstappen waaronder de 3D print workshop. Naast vakmanschap vragen deze levensechte projecten ook sociaal vakmanschap en ondernemerschap of ondernemend gedrag van de studenten . ‘We leiden onze studenten immers op tot de vakmensen van de toekomst’.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.