Bedrijfsexcursie studenten MKE naar windmolenpark en metaalbedrijf

‘Met een bedrijfsbezoek krijgen onze studenten een goed beeld van bedrijfsprocessen binnen bedrijven’, vertelt Oscar Admiraal van ROC Friese Poort.’ En vandaag gaan we naar windmolenpark Westereems en Rensel Metaal’, vult Hendrik van Klaarbergen van ROC Friese Poort aan. Woensdag 7 maart 2018 namen 2e jaars studenten Middenkader Engineering van ROC Friese Poort Drachten een kijkje in de wereld van de windenergie en de metaalbewerking.

Windmolenpark Westereems
‘Met een windmolen wekken we zelf (wind)energie op en dat is een vorm van duurzame energie’, aldus de excursiecoördinator van Essent. In de oude poldermolen ‘Goliath’zagen de studenten dat de werking van de moderne windmolens weinig afwijkt van de werking van een oude windmolen. ‘Het verschil is met name dat er vroeger sprake was van veel (zware) handmatige handelingen. Tegenwoordig is veel geautomatiseerd en is er sprake van elektrische aandrijving’. Op de monitoringsite van het windmolenpark kregen de studenten uitleg over de veiligheids- en reddingsmiddelen voor onderhoudsmedewerkers van windmolens. Tevens was op een scherm zichtbaar wat de realtime opbrengsten zijn van alle windmolens van Essent. Tenslotte namen de studenten een kijkje onderin een windmolen. ‘Hier is alle bekabeling zichtbaar en ook de ventilatie-installatie en de personenlift, waarmee onderhoudsmedewerkers nagenoeg bovenin de windmolen kunnen komen’.

Rensel Metaal Winschoten
In een rondleiding zagen de studenten met eigen ogen de engineering, de productie en de poedercoatstraat. Met een ‘live’ demonstratie van de 3D software van Rensel Metaal kregen de studenten inzicht in alle functionaliteiten van het 3D ontwerpen. Bij de opleidingsafdeling kregen de studenten de gelegenheid om een werkstuk te TIG-lassen. In de poedercoatstraat kregen de studenten inzicht in de voorbehandeling van de producten (ontvetten en fosfateren), het (elektrostatisch) aanbrengen van de poeder, handmatig of met de robot en in het ‘afbakken’ in de ovens. Tenslotte stonden de studenten stil bij de verschillende afdelingen: de lasafdeling met de lasmallen, de plaatbewerking met de pons-nibbelmachines, de kantbanken en excenterpersen, de voorbewerking met de zaag- en boormachines en het magazijn met de voorraden grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.