3D als nieuwe techniek vraagt nieuwe leerwerkhouding van bouwstudenten Sneek

De wereld van de bouw krijgt meer en meer te maken met 3D technieken. Dit vraagt een andere houding van mensen die werken in de bouw. Met de 3D printworkshop voor eerstejaars bouwstudenten van ROC Friese Poort Sneek laat Centrum Duurzaam de leerlingen een eerste stap zetten in deze nieuwe techniek maar ook in het aanleren van een nieuwe leerhouding. Verandering is een constante en als MBO hebben we de verantwoordelijkheid om onze studenten daarop voor te bereiden door studenten te laten werken met de nieuwe technieken, aldus Germ Boersma, opleidingsmanager Bouw van ROC Friese Poort Sneek.

Klik hier voor de foto impressie van de 3D printworkshop

Nieuwe leerwerkhouding
Een nieuwe leerwerkhouding geldt met name voor studenten die zich voor bereiden om in de bouw te gaan werken. Volgens projecteider Centrum Duurzaam gaat het niet om de sterkste of de meest intelligente maar om aanpassingsvermogen van medewerkers om met deze nieuwe ontwikkelingen om te gaan. Er is een leerwerkhouding nodig waarbij studenten zelf het initiatief nemen en willen ontdekken waarbij ze fouten mogen maken. Een fout is namelijk de eerste stap tot een nieuw idee of een mogelijke innovatie.

3D tekenen 
In het 3D proces is het 3D tekenen van objecten een belangrijke stap. De bouwstudenten van ROC Friese Poort Sneek zijn op school al bezig met het 3D ontwerpen van een huis in Sketchup. Dit is een gratis 3D tekenprogramma om 3D visualisaties te tekenen voor stedenbouw en architectuur. Een 3D tekenprogramma voor beginners is Tinkercad voor het tekenen van geometrische objecten. Andere gratis 3D tekenpakketten zijn onder andere Meschmixer, OpenScad en Blender. Ook zijn er betaalde programma’s waaronder Autodesk Revit, Autodesk Inventor, Solidworks en Rhinoceros.

Werkprocessen
Om een huis in 3D te printen is het 3D printproces van essentieel belang voor een goede printkwaliteit van het geprinte huis. Dit proces bestaat uit idee, digitaal ontwerp, productie en testen. Om dit proces te doorlopen kregen de bouwstudenten van ROC Friese Poort Sneek de opdracht om een flessenopener te ontwerpen en te printen die ook echt een flesje kan openen. De bouwstudenten kwamen met opvallende ontwerpen van een flessenopener zoals een huis en een olifant. Het ontwerp van de winnende groep had de vorm van een huis en bleek te werken

Leermomenten
De studenten werkten tijdens de 3D printworkshop in groepen aan de praktijkopdracht van de flessenopener. Dit zijn dezelfde groepen waarin ze op school werken aan het 3D ontwerpen van een huis. Dat betekent samenwerken op basis van een taak- en rolverdeling. In de 3D printworkshop was ook sprake van ondernemerschap en creatief denken.

 

Over de auteur

Roeland Westra - Als projectleider Centrum Duurzaam duurzaamheid zichtbaar maken voor studenten en bedrijven

Gerelateerde berichten

Comments are closed.